1393-08-08 11:26
3202
0
5106

شماره جدید نشریه انقلاب با عنوان "گلستان در دفاع مقدس" منتشر شد

شماره (167 و  168) در 18 صفحه و همراه با تصویر چهار رنگ مزار شهدای گرگان منتشر شده است.

به گزارش گلستان ما، غلامرضا خارکوهی تاریخنگار گلستانی ومدیر مسئول نشریه انقلاب ، تیتراول خود را به " استان گلستان در دفاع مقدس" اختصاص داده و در آن  به بررسی اهمیت گردآوری اسناد و خاطرات دوران 8 ساله جنگ تحمیلی استکبار جهانی علیه ایران پرداخته و از مردم و ایثارگران منطقه خواسته ، تا با ارسال خاطرات و تصاویر و اسناد خود، در تدوین «کتاب نقش استان گلستان در دفاع مقدس» مشارکت نمایند.

دعوت به همکاری برای تدوین کتاب استان گلستان در دفاع مقدس

حرف اول را با این خبرخوش می نگاریم که «کتاب نقش استان گلستان در دفاع مقدس» آغاز شد. با گذشت 35 سال از آغاز تجاوز ارتش بعثی- صهیونیستی صدام- رئیس جمهور وقت عراق- به کشور ایران و با سپری شدن 27 سال از پایان جنگ ، گرچه تدوین این کتاب دیر هنگام است ، اما اگر بدانید اغلب استانهای کشور نیز هنوز دست به کار نوشتن چنین کتاب مهمی برای مردم استان خود نشده اند، شاید کمی تسکین دهنده باشد.

ضمن آنکه دیر هنگامی کار تنها یک روی سکه است ، مشکل اساسی اینجاست که با گذشت قریب به سه دهه از خاتمه جنگ، هنوز اسناد این حماسه بزرگ از مراکز نظامی و ادارات و سازمانهای دولتی و منازل رزمندگان شجاع دوران دفاع مقدس گردآوری و سازماندهی نشده است، آنچه هم که دستگاههای متولی تاکنون انجام داده اند قطره ای است از دریا.

گرچه خود به لحاظ علاقه و احساس مسئولیت شخصی از اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی تاکنون اسناد و خاطرات زیادی را گردآوری کرده ام ولی بی شک پرونده ها و اسناد بیشماری اعم از عادی و محرمانه ، با سهل انگاری ادارات دولتی از بین رفته و یا در بیغوله ها خاک می خورند و در حال کپک زدن هستند. در حالی که اسناد دوران دفاع مقدس آینه افتخارات تاریخی مردم فداکار ماست ، این اسناد بیانگر هویت تاریخی و حماسی اقشار مختلف جامعه ماست. بی توجهی به اسناد جنگ ، بی اعتنایی به ارزشهای انقلاب است. متاسفانه برای برخی از مراکز فرهنگی کشور اسناد حرمسرای پادشاهان قاجار مهمتر از اسناد حماسه های 8 سال دفاع مقدس است!       

در طول دوران دفاع مقدس بیش از  دویست میلیون برگ سند جنگی تولید شده است مخصوصا توسط قرارگاههای جنگی و لشکرها و تیپها و سازمانهای نظامی ارتش و سپاه و بسیج و کمیته و ژاندارمری و شهربانی و مرزبانی و وزارتخانه ها و استانداریها و فرمانداریها و بخشداریها و ادارات دولتی غیر نظامی مثل جهاد سازندگی و هلال احمر و کمیته امداد ، بنیاد شهید ، بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی ، آموزش و پرورش ، مخابرات ، اداره راه ، و اداره کشاورزی  به اضافه تشکلهای مردم نهاد مثل شوراهای اسلامی محلات و روستاها و انجمنهای اسلامی و هیاتها و احزاب مذهبی، و نیز شرکتها و کارخانجات خصوصی و دولتی ، دفاتر نمایندگان مجلس و ائمه جمعه و بانکها و دانشگاهها و مدارس و اتحادیه ها و اصناف بازار.

اما بررسی ها نشان می دهد که از این 200 میلیون سند جنگی کشور، متاسفانه 10 درصد این اسناد هم جمع آوری و سازماندهی برای کارهای پژوهشی نشده است. در حالی که حداقل 30 در صد این اسناد از اهمیت بسیار بالایی برای تاریخنگاری و خلق آثار ادبی و هنری و علمی و فرهنگی برخوردارند. کاش مجلس شورای اسلامی و شورای عالی دفاع سازمانی بنام «سازمان اسناد دفاع مقدس» (مشابه مرکز اسناد ملی، و مرکز اسناد انقلاب اسلامی)، تاسیس می کردند و مسئولیت گردآوری و سازماندهی و نگهداری اسناد جنگ تحمیلی را به آن می سپردند تا با اجرای یک طرح ضرب العجل کلیه اسناد و مکاتبات جنگی را از ادارات و سازمانها و شرکتها و نهادهای دولتی و خصوصی و مردمی از سراسر کشور گردآوری می نمود.

به هرصورت دفاع مقدس یادآور حماسه ای سترگ در تاریخ پر فراز و نشیب ملت ایران است. حماسه ای که هشت سال بطول انجامید و مردم قهرمان ما به رهبری حضرت امام خمینی(ره) نه تنها در مقابل یکصد کشوری که مستقیما به عراق کمک می کردند ایستاد، بلکه رزمندگان ما با مقاومت جانانه خود همه دُول استکباری و اقمارشان را به خاک مذلّت نشاندند.

در واقع جنگ تحمیلی صدام علیه ایران جنگ دو کشور نبود بلکه جنگ جهانی تحمیلی بر علیه یک کشور تازه انقلاب کرده ایران بود. چرا که سازمان ملل و مخصوصا شورای به اصطلاح امنیت آن و اغلب کشورهای دنیا اعم از استکبار غرب و شرق(آمریکا و اروپا و شوروی و چین، دول عربی کویت و عربستان و قطر و اردن و مصر و سودان، و بسیاری از دول دیگر) بطور و مستقیم و غیر مستقیم به ارتش صدام متجاوز کمک می کردند، و در عوض کشور ما را تحریم سیاسی و اقتصادی و نظامی و دارویی نمودند و از دادن حتی سیم خاردار(به بهانه کاربرد نظامی) به ایران ممانعت بعمل می آوردند. به عبارت دیگر اگر در جنگهای جهانی اول و دوم متحدین و متفقین با یک دیگر می جنگیدند ، در اینجا متحدین و متفقین باهم متحد شدند و به یاری صدام شتافتند و همه با جمهوری اسلامی ایران می جنگیدند.

 لذا این دوران بهترین نماد حقانیت و مظلومیت ما بود. چرا که در شرایطی بطور ناجوانمردانه به کشور ما هجوم آوردند که هنوز چند صباحی بیش از پیروزی انقلاب ما نگذشته بود و ملت ما  درگیر انواع توطئه های داخلی و خارجی بود. براستی ما در کمال تنهایی و محاصره اقتصادی و نظامی با دشمن بعثی و حامیانش جنگیدیم ، زیرا دول استکباری به سرکردگی آمریکا و شوروی سابق که مدرنترین سلاحهای جنگی را رایگان در اختیار صدام می گذاشتند حاضر به فروش حتی سیم خاردار و دارو و تجهیزات  پزشکی نیز بما نمی فروختند.

اما در عوض انواع بمبهای شیمیایی و امکانات پیشرفته اطلاعاتی و ماهواره ای و رسانه ای را برای رژیم عراق فراهم می کردند تا به هر ترتیبی شده جمهوری اسلامی شکست بخورد و یا حد اقل از پیروزی ایران در این جنگ جلوگیری نمایند

در چنین شرایطی بود که مردم مسلمان و شجاع استان گلستان همپای سایر مناطق کشور با درک ضرورت دفاع از انقلاب و میهن اسلامی، از نخستین روزهای آغاز تجاوز دشمن، وارد عرصه کار و زار شدند و زن و مرد و پیر و جوان و روستایی و شهری، و ازهر قشر و قومی ، گوش به فرمان امام شان به یاری رزمندگان اسلام شتافتند.

مردم دلیر این خطه غالبا از سه طریق به مناطق جنگی اعزام می شدند: از سوی بسیج و سپاه – جهاد سازندگی – پادگان لشکر30.(بخشی از نیروها هم از طریق ژاندارمری، کمیته انقلاب، شهربانی ، مرزبانی ، هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی اعزام می گردیدند) بطوری که سپاهیان و بسیجیان از طریق لشکر 25 کربلا و جهادسازندگی (یا به تعبیر حضرت امام سنگرسازان بی سنگر) از طریق گردان 25 امام سجاد(ع)، و لشکر سی گرگان با گردانهای مختلفش، در طول هشت سال نبرد خون و آتش، با شرکت در دهها عملیات جنگی کوچک و بزرک، حماسه های جاودانی آفریدند. چنان که از دشتهای سوزان خوزستان گرفته تا آبهای نیلگون خلیج فارس و کوههای سر به فلک کشیده کردستان عرصه گامهای استوار رزمندگان گلستانی بود.

اعزام  حدود پنجاه هزار نفر از نقاط مختلف این استان ، ارسال هزاران تُن کمکهای مادی مردم، تقدیم حدود چهار هزار شهید و بیش از 15 هزار جانباز ، و پاکسازی بیش از بیست هزار هکتار از میادین مین، از جمله جلوه های بارز این حماسه آفرینی ها می باشد.

همچنین فعالیت گسترده و خالصانه زنان مومنة گلستانی در جبهه و پشت جبهه، خصوصا در عرصه خدمات پشتیبانی جنگ، همراهی و صبوری مادران و همسران و فرزندان شهدا و جانبازان جلوه دیگری از این حضور حماسی است.  

علاوه بر این مردم استان گلستان با شرکت مستقیم در خطوط مقدم جبهه ، به یاری هموطنان جنگ زده خود نیز پرداختند و مسئولیت بازسازی برخی از مناطق آزاد شده را نیز برعهده گرفتند که از جمله آن بازسازی سوسنگرد، سومار، ثلاث باباجانی، مریوان و  آبادان می باشد. بخاطر چنین فداکاری باشکوهی بود که امام خمینی(ره)- فرمانده کل قوا- فرمودند: «من مدعی هستم مثل ملت ایران از صدر تاریخ عالم تا حالا نبوده است» . 

لذا ما برای تدوین کاملتر«کتاب نقش استان گلستان درد دفاع مقدس» نیازمند یاری سازمانهای دولتی و مردمی و مخصوصا نهادهای نظامی و فرمانداریها و بسیجیان و نظامیها و رزمندگان و فرماندهان عزیز دوران دفاع مقدس هستیم تا با ارائه اسناد و تصاویر و خاطرات شفاهی و مکتوب خود، هم گنجینه آرشیو اسناد جنگ را کامل نمایند و هم بر غنای این کتاب بیفزایند. کسانی که در این زمینه کوتاهی کنند باید هم پاسخگوی انحراف نسلهای آینده این کشور از ارزشهای دفاع مقدس باشند، و هم پاسخگوی امام و هزاران شهید بخون خفته در روز قیامت. 

خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما

غلامرضا خارکوهی مدیر مسئول نشریه انقلاب

سایر عناوین و مطالب این شماره از نشریه انقلاب چنین می باشد:

*مشارکت تیپ 30 پیاده گرگان در عملیات نجات آبادان در آبان 59

*اي شهيدان به خون غلطان...!

*یادی از فرمانده جوان مخابرات جنگ (شهید احمد زارعي) در لشکر25 کربلا

*پیوندی ناگسستنی بین انقلاب ایران و فرهنگ عاشورا وجود دارد

*نقش سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در جنگ ایران و عراق

*تقدیر حضرت امام خمینی از سربازان گمنام امام زمان(عج)

*ایران قدرتمندترین دستگاه اطلاعاتی منطقه را دارد

*جواهرات جاوید- فرمایشات امام خمینی

*مبارزات دانشجویی گلستانیها در هندوستان

*اولین تظاهرات انقلابی در کردکوی

*محرم حدود 120 سال پیش، آئین دسته چوبی اِسترابادی ها

*رهبر خمینی، رئیس جمهور طالقانی!!!

*ماجرای فرماندار نظامی و احداث کاخ رضاشاه در گرگان با پول مردم

*کودتای 28 مرداد سال 32 از گرگان تا تهران

*دانشنامه استراباد

کنسرت بی ساز و خواننده

*سوءاستفاده سازمان چریکهای فدايي خلق کمونیست از اعتراضات صیادان مسلمان بندرِ اَنزلی 

شما می توانید با کلیک روی لینک زیر فایل pdf نشریه را دریافت نمائید

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.